Remont w Zespole Szkolno-Przedszkolnym Nr 7 w Krakowie wesprze Grant 5000

7. edycja projektu Grant 5000 okazała się być szczęśliwą dla Zespołu Szkolno-Przedszkolnego Nr 7 w Krakowie. Placówka została jednym z 6 beneficjentów programu grantowego producenta Cukru Królewskiego, Südzucker Polska S.A. Darowizna umożliwi zakup obudów na kaloryfery do sal przedszkolnych.

Pomoc sąsiedzka bywa nieoceniona. Wiedzą o tym doskonale pracownicy krakowskiego biura Südzucker Polska S.A., którzy już po raz 7. wykazali się wrażliwością na potrzeby lokalnych instytucji i wskazali potencjalnych beneficjentów Grantu 5000. Producent Cukru Królewskiego tym razem postanowił wesprzeć Zespół Szkolno-Przedszkolny Nr 7 w Krakowie, do którego uczęszcza ponad 630 uczniów i 100 przedszkolaków. Jury programu doceniło fakt, że placówka nie tylko troszczy się o lepsze warunki do nauki dla dzieci i młodzieży, ale też poszukuje proekologicznych rozwiązań dla funkcjonowania obiektu. W ostatnim czasie udało się tu m.in. usprawnić system grzewczy, co pozwoli na oszczędność około 40 % ilości zużywanej energii.

Przekazana w ramach Grantu 5000 darowizna umożliwi zakup kolorowych osłon na grzejniki. Zmiana nie tylko wzbogaci atrakcyjność sal, ale przede wszystkim zapewni bezpieczeństwo przedszkolakom. Teraz żeberka kaloryferów osiągając wysokie temperatury, mogą poparzyć nieświadome zagrożenia maluchy. Osłony wykonane na wymiar, pozwolą idealnie dopasować je do sprzętu grzewczego, chowając za obudową nie tylko sam grzejnik, ale również termostat oraz pozostałe elementy konstrukcyjne.

– Grant 5000 to program, który zainaugurowaliśmy w 2015 roku, aby lepiej poznać potrzeby naszych pracowników oraz ich otoczenia, a następnie móc na nie reagować. Jego mechanizm jest prosty – dajemy pracownikom z każdej z naszych 6 lokalizacji możliwość wskazania instytucji, która jest im najbliższa i potrzebuje wsparcia. My wybieramy i pomagamy. W efekcie udało nam się wspólnie wesprzeć już niemal 50 niekomercyjnych podmiotów, darowiznami w łącznej kwocie wynoszącej ponad 200 000 złotych – informuje Magdalena Budzyńska, Marketing & Corporate Communication Manager Südzucker Polska S.A. oraz przewodnicząca komisji programu Grant 5000.

Wśród tegorocznych beneficjentów Grantu 5000 znaleźli się także: Gminna Biblioteka Publiczna w Pawłowiczkach, Szkoła Podstawowa Nr 28 w Rzeszowie im. płk. Łukasza Cieplińskiego, Stowarzyszenie Świętego Celestyna w Mikoszowie, Studio Piosenki La Chanson MDK Świdnica oraz Stowarzyszenie Ruch Innowatorów Społecznych.

***

Cukier Królewski to marka z kilkudziesięcioletnią tradycją. Jej produkty powstają w 4 cukrowniach: Cerekiew, Ropczyce, Strzelin i Świdnica na bazie polskich buraków, od lokalnych rolników. Flagowym produktem firmy jest cukier z buraków cukrowych 1 kg, wielokrotnie wyróżniony Złotym Laurem Konsumenta oraz tytułem Lidera Dekady. W ofercie znajdują się także szeroka gama artykułów przeznaczonych do wypieków i dekoracji oraz cukier trzcinowy 1 kg, odznaczony Wyróżnieniem Złotego Paragonu w kategorii produkty sypkie. Produkt dostępny jest też w 3 innych wariantach.

Dzień dziecka

Kolorowy Dzień Dziecka w Indiach vs. rzeczywistość

To święto przypada 14 listopada i powiązane jest z urodzinami pierwszego premiera Indii (Jawaharlala Nehru), który ustanowił Dzień Dziecka w Indiach. Dzieci mają wtedy więcej luzu. Mogą zostawić szkolne mundurki w domu i przyjść na lekcje ubrane kolorowo. Maluchom do ubrania przyczepia się różę, którą mogą komuś podarować.

Ale w Indiach sytuacja dzieci wcale nie jest kolorowa, zwłaszcza dziewczynek:

  • aż 100 mln dzieci poniżej 14. roku życia pracuje, w tym 5 mln dzieci pracuje niewolniczo
  • 50 tys. dzieci pracuje w toksycznych manufakturach zapałek, już od 3. roku życia!
  • dzieci kończą edukację zaledwie po paru latach (tylko 15% kontynuuje naukę w szkole średniej, a 7% idzie na studia)
  • zdarza się, że dziewczynki (mniej pożądane w tradycji hinduskiej od chłopców) tuż po narodzinach są uśmiercane

Rząd wprowadził niedawno Dzień Dziewczynki świętowany 24 stycznia. Wprowadzono też zachęty dla dziewczynek chodzących do szkoły – inicjatywy te podejmowane są przez powołane do tego celu Ministerstwo Kobiet i Rozwoju Dzieci. Z kolei w Radżastanie rodzice otrzymują tzw. becikowe (1,8 tys. rupii, czyli jakieś 100 zł) za narodziny córeczki. W biedniejszych społecznościach rodzice odbierają te środki, po czym uśmiercają córkę…

1. We Francji oraz Włoszech zamiast Dnia Dziecka obchodzi się Dzień Rodziny. Pieczone są ciasteczka z wróżbami, a rodzice spełniają małe zachcianki swoich pociech i obdarowują je prezentami. Brzdące przez cały dzień noszą także papierowe korony. We Włoszech propagowana jest pewna ciekawa tradycja: odpowiedzialną za przynoszenie słodyczy grzecznym dzieciom jest wróżka o wyglądzie wiedźmy; z kolei niegrzeczne maluchy otrzymują węgiel. Brzmi znajomo?

2. Święto dzieci w Szwecji różni się znacznie od tego, które znamy. Przede wszystkim nie obdarowuje się maluchów prezentami. Dla Szwedów jest to dzień, w którym głośno porusza się kwestie dotyczące najmłodszych, takie jak np. szkolnictwo czy prawa dziecka.

3. Najbardziej egzotycznie Dzień Dziecka obchodzą Japończycy. Chłopcy swoje święto spędzają ze swoimi ojcami, z którymi wykonują papierowe hełmy samurajskie, szyte są także proporce przedstawiające karpie (symbol sukcesu w życiu i odwagi), które są następnie wywieszane na dachach domostwa. Karpie symbolizują ilość członków rodziny – duże ryby oznaczają rodziców, mniejsze – synów. Dziewczynki świętują, robiąc z rodzicami lalki ubrane w tradycyjne japońskie stroje, wybierając się na wystawy papierowych lalek czy teatrzyki.

4. Podczas tureckiego Dnia Dziecka dzieci puszczają latawce, śpiewają i tańczą w strojach narodowych. Tego dnia mają także wstęp do parlamentu.

Kolorowy Dzień Dziecka w Indiach vs. rzeczywistość

To święto przypada 14 listopada i powiązane jest z urodzinami pierwszego premiera Indii (Jawaharlala Nehru), który ustanowił Dzień Dziecka w Indiach. Dzieci mają wtedy więcej luzu. Mogą zostawić szkolne mundurki w domu i przyjść na lekcje ubrane kolorowo. Maluchom do ubrania przyczepia się różę, którą mogą komuś podarować.

Ale w Indiach sytuacja dzieci wcale nie jest kolorowa, zwłaszcza dziewczynek:

  • aż 100 mln dzieci poniżej 14. roku życia pracuje, w tym 5 mln dzieci pracuje niewolniczo
  • 50 tys. dzieci pracuje w toksycznych manufakturach zapałek, już od 3. roku życia!
  • dzieci kończą edukację zaledwie po paru latach (tylko 15% kontynuuje naukę w szkole średniej, a 7% idzie na studia)
  • zdarza się, że dziewczynki (mniej pożądane w tradycji hinduskiej od chłopców) tuż po narodzinach są uśmiercane

Rząd wprowadził niedawno Dzień Dziewczynki świętowany 24 stycznia. Wprowadzono też zachęty dla dziewczynek chodzących do szkoły – inicjatywy te podejmowane są przez powołane do tego celu Ministerstwo Kobiet i Rozwoju Dzieci. Z kolei w Radżastanie rodzice otrzymują tzw. becikowe (1,8 tys. rupii, czyli jakieś 100 zł) za narodziny córeczki. W biedniejszych społecznościach rodzice odbierają te środki, po czym uśmiercają córkę…

Międzynarodowy Dzień Dziecka ustanowiono 20 listopada 1954 roku decyzją Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych jako święto mające na celu upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka oraz promowanie działań na rzecz ich pomyślnego rozwoju.

Pierwsze wzmianki o Dniu Dziecka pojawiały się już wcześniej - ponad 100 lat temu. W 1924 roku obradująca w Genewie Liga Narodów przyjęła Deklarację Praw Dziecka, w której podkreślono, że każde dziecko ma prawo do normalnego rozwoju i opieki, a „ludzkość powinna dać dziecku wszystko, co posiada najlepszego”. Jednak Międzynarodowy Dzień Dziecka został ustanowiony dopiero 30 lat później.

Od 1994 roku w Dniu Dziecka w Polsce obraduje Sejm Dzieci i Młodzieży. Obrady polegają na tym, że młodzież zasiada w sali plenarnej Sejmu, podejmowane są uchwały i rezolucje dotyczące spraw młodych ludzi. Za przykładem Polski poszły inne kraje i „dziecięce” parlamenty są także w Wielkiej Brytanii, Portugalii, Francji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *