Polsko-ukraińskie e-booki i audiobooki dostępne za darmo do pobrania

“Gdzie jest Kuki?” oraz “Najlepszy przyjaciel” to e-booki powstałe w wyniku współpracy Fundacji Zaczytani.org oraz Fundacji Warbud – Warto Pomagać. Każdy z nich składa się z trzech części: bajki, scenariusza do bajkoterapii dla rodziców i edukatorów oraz części eksperckiej pt. “Integracja ukraińskich dzieci w polskich szkołach”. Obie publikacje dostępne są w dwóch wersjach językowych – polskiej i ukraińskiej – i można pobrać je za darmo ze strony https://bajkipolskoukrainskie.zaczytani.org/. Przygotowano także audiobooki, w nagraniach których udział wzięli wolontariusze z firmy Warbud S.A. oraz aktorka Joanna Jabłczyńska, od lat współpracująca z Fundacją Zaczytani.org.

Celem powstania obu bajek jest budowanie zrozumienia pomiędzy przedstawicielami dwóch kultur, które pod wpływem obecnej sytuacji geopolitycznej zderzają się na co dzień w niemal każdej polskiej szkole. We wrześniu 2022 roku aż 185 000 dzieci z Ukrainy rozpoczęło naukę w naszym kraju, zaś w sumie w Polsce przebywa aż 700-800 tys. Ukraińców w wieku szkolnym. Potrzeba korzystania ze specjalistycznych narzędzi, które pomogą im w adaptowaniu się do nowej sytuacji i budowaniu relacji, jest więc naprawdę wielka.

Trauma ukraińskich i nowe problemy polskich dzieci

Wiele dzieci, które przybyły do Polski po 24 lutego 2022 roku doświadczyło sytuacji traumatycznych – musiały przeczekać ostrzały i bombardowania w piwnicach, były świadkami śmierci, porzuciły znane sobie środowisko i w przepełnionych pociągach ewakuacyjnych wyruszyły w podróż do obcego kraju – stąd mogą u nich wystąpić objawy zaburzeń stresowych i adaptacyjnych,a nawet zespół stresu pourazowego.

Nie możemy jednak zapominać, że nowa sytuacja jest trudna również dla polskich dzieci. Najmłodsi mogą nie wiedzieć, dlaczego nagle dookoła pojawiło się tyle dzieci, które mówią w obcym języku, może wystąpić również zazdrość o to, że uchodźcy dostają za darmo zabawki, bilety do kina czy do parku rozrywki. Dzieci powtarzają też często krzywdzące, stereotypowe twierdzenia na temat Ukraińców, zasłyszane w domu lub w telewizji. Należy pamiętać, że te odruchy nie są przejawem złej woli, a braku zrozumienia i ograniczonej zdolności postawienia się na miejscu ukraińskich kolegów.

Budowanie porozumienia za pomocą bajek

Bajki “Gdzie jest Kuki?” i “Najlepszy przyjaciel” pomogą najmłodszym lepiej się rozumieć i porzucić wzajemne uprzedzenia. Ewelina Celińska-Kochaniec, kierownik Środowiskowego Ogniska Wychowawczego Towarzystwa Przyjaciół Dzieci na Bielanach tłumaczy, jak ważna jest rola bajek w pracy z dziećmi:

  • Bajkoterapia nie jest formą wykładu czy nauczania, jest raczej zaproszeniem do rozmowy na płaszczyźnie metafory, usytuowanej w lubianym i bezpiecznym świecie bajek. Dziecko może zinterpretować bajkę w zgodzie ze sobą i swoimi aktualnymi emocjami i potrzebami, ale ma też możliwość zrozumieć emocje, motywacje i sytuacje innych osób.

Autor obu bajek, Boguś Janiszewski, zastosował ciekawy trik: opisał tę samą historię z punktu widzenia Tarasa – chłopca z Ukrainy oraz Zuzi – małej Polki. Dochodzi pomiędzy nimi do sporu o zabawkę: kto ma rację, a kto jest “czarnym charakterem”? A może w ogóle nie ma czarnych charakterów, tylko spotykają się ludzie: z różnymi doświadczeniami, emocjami i przemyśleniami?

Część ekspercką napisała Olena Masyk – psycholożka i terapeutka traumy, współpracująca z Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, zaś opiekę merytoryczną nad całością sprawowała Paulina Godek z Fundacji Zaczytani.org. Sponsorem publikacji jest Fundacja Warbud – Warto Pomagać:

  • Jest to już trzeci wspólny projekt z Fundacją Zaczytani.org., po świetnie przyjętych Zaczytanych Ławkach i Zaczytanych Bibliotekach. Obecnie realizowana kampania wpisuje się w wartości i jeden z podstawowych filarów naszej działalności – edukację. Mądre projekty edukacyjno-społeczne, które umacniają dobre postawy, uwrażliwiają na drugiego człowieka, uczą tolerancji i współistnienia bez uprzedzeń, traktujemy jako inwestycję w przyszłość. Dlatego też już od 15 lat nie szczędzimy środków i angażujemy w formie wolontariatu naszych pracowników, wspierając wartościowe inicjatywy dla szkół i placówek opiekuńczo-wychowawczych – mówi Agnieszka Wąsowska, członek zarządu Fundacji Warbud – Warto Pomagać.

E-booki i audiobooki można pobrać za darmo ze strony internetowej https://bajkipolskoukrainskie.zaczytani.org/. Dodatkowo, zostaną wysłane do 14 000 placówek edukacyjnych w całym kraju, a także do fundacji i instytucji wspierających społeczność ukraińską w Polsce.

Misją Fundacji Zaczytani.org jest promowanie zaangażowanego czytelnictwa, edukacja społeczna i zwiększanie dostępu do literatury. Cele te realizowane są poprzez otwieranie bibliotek w szpitalach oraz instytucjach wsparcia społecznego, organizację corocznej Wielkiej Zbiórki Książek w całej Polsce, prowadzenie wolontariackich programów bajkoterapii. Dzięki zaufaniu i wsparciu ambasadorów, firm i instytucji Fundacja Zaczytani.org może dziś prowadzić działania w całej Polsce, budując lokalne społeczności skupione wokół książek i wzmacniając edukację czytelniczą.

Więcej informacji: www.zaczytani.org.

Dzień dziecka

Od kiedy obchodzimy Dzień Dziecka? W Japonii i Chinach zaczęto obchodzić to święto najwcześniej – japońskie tradycje datowane są na VIII wiek, a chińskie zwyczaje na rok 1926. Ale zanim dotarły do Europy minęło sporo czasu. W krajach słowiańskich to urocze święto zagościło dopiero w 1952 roku. Zapytaj swoich dziadków albo starszych rodziców, jak obchodziło się Dzień Dziecka za ich czasów. Czy pamiętają swoje pierwsze obchody i jak zmieniało się to święto?

Wiele państw zaczęło świętować Dzień Dziecka od 1959 roku. Wtedy ONZ uchwaliła Deklarację Praw Dziecka. Inne źródła podają wcześniejszą datę (1924 rok) – związaną z uchwaleniem Deklaracji Genewskiej przez Ligę Narodów. Deklarowano wtedy, że każde dziecko ma prawo do rozwoju i opieki, a „ludzkość powinna dać dziecku wszystko, co posiada najlepszego”.

W wielu krajach Dzień Dziecka został oficjalnie wpisany w tradycję w 1959 roku, w związku ze wspomnianym uchwaleniem przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ) Deklaracji Praw Dziecka. Miało to miejsce 20 listopada i ten dzień stał się wówczas symboliczną datą Dnia Dziecka. Ale inicjatorzy tego święta uznali, że każdy kraj powinien ustalić własną datę święta, powiązanego historycznie i kulturowo z dziećmi.

Kolorowy Dzień Dziecka w Indiach vs. rzeczywistość

To święto przypada 14 listopada i powiązane jest z urodzinami pierwszego premiera Indii (Jawaharlala Nehru), który ustanowił Dzień Dziecka w Indiach. Dzieci mają wtedy więcej luzu. Mogą zostawić szkolne mundurki w domu i przyjść na lekcje ubrane kolorowo. Maluchom do ubrania przyczepia się różę, którą mogą komuś podarować.

Ale w Indiach sytuacja dzieci wcale nie jest kolorowa, zwłaszcza dziewczynek:

  • aż 100 mln dzieci poniżej 14. roku życia pracuje, w tym 5 mln dzieci pracuje niewolniczo
  • 50 tys. dzieci pracuje w toksycznych manufakturach zapałek, już od 3. roku życia!
  • dzieci kończą edukację zaledwie po paru latach (tylko 15% kontynuuje naukę w szkole średniej, a 7% idzie na studia)
  • zdarza się, że dziewczynki (mniej pożądane w tradycji hinduskiej od chłopców) tuż po narodzinach są uśmiercane

Rząd wprowadził niedawno Dzień Dziewczynki świętowany 24 stycznia. Wprowadzono też zachęty dla dziewczynek chodzących do szkoły – inicjatywy te podejmowane są przez powołane do tego celu Ministerstwo Kobiet i Rozwoju Dzieci. Z kolei w Radżastanie rodzice otrzymują tzw. becikowe (1,8 tys. rupii, czyli jakieś 100 zł) za narodziny córeczki. W biedniejszych społecznościach rodzice odbierają te środki, po czym uśmiercają córkę…

Dzień Dziecka w Niemczech obchodzi się dwa razy!

Niemieckie dzieci to szczęściarze! Świętują dwa razy w roku! Pierwszy Dzień Dziecka w Niemczech przypada 1 czerwca, a drugi – 20 września. O przyczynach tej podwójnej dawki szczęścia pisaliśmy wyżej. W praktyce wygląda to tak, że landy wschodnie świętują w czerwcu, a zachodnie – we wrześniu.

Obchody Dnia Dziecka w Niemczech (Kindertag) są bardzo podobne do polskiego święta. Szkoły organizują specjalne wydarzenia dla dzieci i rodziców, nie brakuje festynów, najmłodsi spędzają ten czas z rodzicami, zajadają się słodyczami i dostają prezenty.

Tradycją jest największy festyn dla dzieci. Odbywa się on 1 czerwca na Alexanderplatz w Berlinie.

Królewski Dzień Dziecka we Włoszech

Dzień Dziecka we Włoszech przypada już 6 stycznia i nazywany jest Dniem Rodziny. Dzieciaki jedzą z rodzicami uroczystą kolację. Niecierpliwie przebierają nogami pod stołem, bo po posiłku czekają na nich prezenty, słodycze i spełnianie zachcianek przez cały dzień. Zakłada im się wtedy na głowę papierowe korony. Dzieci traktowane są po królewsku!

Inną tradycją, również kulinarną, są ciasteczka z wróżbą. To wróżby dla dzieci na nadchodzący rok. Ich treść dotyczy przede wszystkim spraw związanych ze szkołą – tego, co dzieciom jest najbliższe.

Dzień Dziecka (Dzień Rodziny) we Francji – wróżby i podarunki

Obchody Dnia Dziecka we Francji są zbliżone do tych włoskich. Święto też funkcjonuje pod nazwą Dnia (Święta) Rodziny. Francuskie dzieci również świętują 6 stycznia. Dostają też ciasteczka z wróżbą i drobne podarunki. Zwyczaj ten nawiązuje do obdarowywania małego Jezusa przez Trzech Króli.

We Francji, podobnie jak we Włoszech, dzieci jedzą odświętną kolację z rodziną, po której wkłada im się korony z papieru i spełnia życzenia.

1. We Francji oraz Włoszech zamiast Dnia Dziecka obchodzi się Dzień Rodziny. Pieczone są ciasteczka z wróżbami, a rodzice spełniają małe zachcianki swoich pociech i obdarowują je prezentami. Brzdące przez cały dzień noszą także papierowe korony. We Włoszech propagowana jest pewna ciekawa tradycja: odpowiedzialną za przynoszenie słodyczy grzecznym dzieciom jest wróżka o wyglądzie wiedźmy; z kolei niegrzeczne maluchy otrzymują węgiel. Brzmi znajomo?

2. Święto dzieci w Szwecji różni się znacznie od tego, które znamy. Przede wszystkim nie obdarowuje się maluchów prezentami. Dla Szwedów jest to dzień, w którym głośno porusza się kwestie dotyczące najmłodszych, takie jak np. szkolnictwo czy prawa dziecka.

3. Najbardziej egzotycznie Dzień Dziecka obchodzą Japończycy. Chłopcy swoje święto spędzają ze swoimi ojcami, z którymi wykonują papierowe hełmy samurajskie, szyte są także proporce przedstawiające karpie (symbol sukcesu w życiu i odwagi), które są następnie wywieszane na dachach domostwa. Karpie symbolizują ilość członków rodziny – duże ryby oznaczają rodziców, mniejsze – synów. Dziewczynki świętują, robiąc z rodzicami lalki ubrane w tradycyjne japońskie stroje, wybierając się na wystawy papierowych lalek czy teatrzyki.

4. Podczas tureckiego Dnia Dziecka dzieci puszczają latawce, śpiewają i tańczą w strojach narodowych. Tego dnia mają także wstęp do parlamentu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *