Poczucie bezpieczeństwa tworzy klimat do rozmów

Dzieci z rodzin niezamożnych, podopieczni instytucji opiekuńczo-wychowawczych, czy najmłodsi, którzy przyjechali do naszego kraju z objętej wojną Ukrainy, wymagają szczególnej uwagi dorosłych. Fundacja Muszkieterów, którą tworzą właściciele sklepów Intermarché i Bricomarché, umożliwiła w tym roku wyjazd 600 dzieciom z całej Polski w ramach akcji Wakacje z Muszkieterami. Wielu z nich właśnie wtedy po raz pierwszy otwarcie opowiedziało o swoich problemach. Czy wakacyjne doświadczenia wychowawców kolonijnych można przenieś na szkolny grunt?

Wakacje z Muszkieterami zostały zorganizowane już po raz piąty. W tym czasie Fundacja udzieliła wsparcia podopiecznym z ponad 5000 organizacji i wysłała na wakacje ponad 4100 dzieci. Tu nie ma czasu na nudę – są atrakcje parku rozrywki w Julinku, wycieczki do Warszawy, warsztaty prowadzone przez szalonych naukowców oraz zajęcia sportowe. Koloniści próbują swoich sił w szermierce dzięki ambasadorom Wakacji z Muszkieterami – florecistom Klubu Uczelnianego AZS reprezentujących Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wszystko to tworzy atmosferę beztroski, która pozwala otworzyć się dzieciom mierzącym się z wieloma problemami.

– Jako wychowawca kolonijny mam okazję obserwować zachowanie dzieci przez dłuższy czas, w różnych okolicznościach. Część naszych podopiecznych mimo bardzo młodego wieku ma już za sobą bardzo trudne doświadczenie życiowe, często są w silnym urazie psychicznym lub po zdarzeniu traumatycznym, dlatego szczególnie ważne jest zapewnienie poczucia bezpieczeństwa, które sprawia, że dzieci zaczynają się otwierać. Niejednokrotnie okazywało się, że dzieci, które sprawiały najwięcej problemów, w szczerej rozmowie przyznawały, że na co dzień doświadczają przemocy. Dzięki temu udało się nam im pomóc także po skończonym turnusie. To ważne, by dzieciaki nie zostawały ze swoimi problemami same. Od tego jesteśmy my, dorośli – opiekunowie, rodzice, nauczyciele, do których powinni mieć zaufanie –mówi Sławomir Klepner, kierownik kolonii.

Kwestia zaufania odgrywa bardzo dużą rolę. Pokazują to doświadczenia kolonijnych opiekunów. Kluczowa jest szczera rozmowa, która jest możliwa tylko wtedy, gdy lubimy naszego rozmówcę, darzymy go zaufaniem i szacunkiem. W wakacje, w czasie mniej formalnych spotkań łatwiej o klimat do rozmów. Jednak to w szkole dzieci spędzają najwięcej czasu, dlatego także w roku szkolnym warto zadbać o atmosferę otwartości. Okazuje się, że nauczyciele generalnie są lubiani (deklaruje tak 75% uczniów), a to już pierwszy krok do sukcesu. 40% nastolatków chciałoby częściej z nimi rozmawiać na tematy niezwiązane z przedmiotem. Młodzi oczekują większego zainteresowania nimi jako ludźmi, a nie tylko jako uczniami, wynika z badania przeprowadzonego przez producenta papieru POL*.

33% uczniów ceni indywidualne podejście nauczycieli do podopiecznych i próbę dotarcia do każdego; 32% wskazuje umiejętność rozmowy z uczniami i znalezienia z nimi wspólnego języka; kolejne 32% marzy o nauczycielu, który jest cierpliwy i poświęca uczniom odpowiednią ilość czasu. Okazuje się zatem, że to uwaga i czas są najcenniejsze – zarówno podczas wakacji, jak i w roku szkolnym.

– W działaniach Fundacji skupiamy się na tych najsłabszych, zwłaszcza na dzieciach. Wakacje z Muszkieterami pozwalają nam otoczyć je opieką i bezpieczeństwem – od całkiem prostych rzeczy, jak zapewnienie ciepłego posiłku, pokoju z łazienką, ciekawych zajęć, aż do bezcennego – czasu, jaki możemy im dać, rozmów, uważnego słuchania, szacunku – mówi Marek Feruga, Prezes Fundacji Muszkieterów. – Bez względu na to, jakie działania podejmujemy, to otwartość na drugiego człowieka jest dla nas niezwykle ważna – dodaje.

Wyjazdy na „Wakacje z Muszkieterami” są w pełni finansowane dzięki Fundacji Muszkieterów, którą tworzą właściciele sklepów Intermarché i Bricomarché. Swoją cegiełkę dołożyć może także każdy klient – przy kasach ustawione są fundacyjne skarbonki, można też zakupić torby oznaczone logo Fundacji.

Właściciele sklepów współpracują z takimi organizacjami jak: Miejskie Ośrodki Pomocy Społecznej, Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie, Gminne Ośrodki Pomocy, Domy Dziecka, Szkoły Podstawowe oraz inne organizacje pozarządowe.

Relacja z Wakacji z Muszkieterami 2022: https://www.youtube.com/watch?v=6t9-5-wz3mI

*Raport „Idealny nauczyciel. Polscy uczniowie i ich oczekiwania wobec nauczycieli”, 10.08.2022 zrealizowany na zlecenie POL.

***

O Fundacji Muszkieterów

Fundacja Muszkieterów powstała w 2002 roku z inicjatywy właścicieli sklepów Intermarché i Bricomarché w Polsce. Przez 20 lat działalności przekazała ponad 20 mln zł na cele społeczne i charytatywne. Jej głównym celem jest pomoc osobom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i życiowej, w szczególności dzieciom. Fundacja, zgodnie z wartościami Grupy Muszkieterów dotyczącymi dzielenia się zyskami z potrzebującymi, podejmuje liczne inicjatywy dobroczynne i prospołeczne w miejscowościach, w których działają sklepy Intermarché i Bricomarché. Dodatkowo wspiera pracowników Grupy Muszkieterów znajdujących się w trudnej sytuacji. 

Wśród najważniejszych akcji Fundacji Muszkieterów wymienić można akcję Wakacje z Muszkieterami (w ramach 5 edycji akcji Fundacja Muszkieterów zorganizowała wakacje dla ponad 4100 dzieci, które ze względu na swoją sytuację finansową lub rodzinną nie miałyby możliwości wyjazdu na wakacje). Ponadto zbudowano 140 muszkieterskich placów zabaw w całej Polsce. W związku epidemią koronawirusa przekazano artykuły higieniczne i dezynfekcyjne oraz środki czystości o wartości ponad 120 tys. zł przekazane do 20 ośrodków w Polsce – głównie domów pomocy społecznej, ale także m.in. hospicjum czy zakładu opiekuńczo-leczniczego. Z kolei w latach 2001-2014 zorganizowano akcję „Konwój Muszkieterów”, w ramach której instytucjom pomocowym w ponad 200 miejscowościach w Polsce przekazano darowizny pieniężne i rzeczowe o wartości ponad 10 mln złotych.

W 2022 roku Fundacja Muszkieterów, którą tworzą właściciele sklepów Intermarché i Bricomarché w Polsce oraz przy wsparciu Grupy Muszkieterów z Francji przekazała pomoc finansową i rzeczową o wartości ponad 5 milionów złotych na rzecz osób dotkniętych wojną w Ukrainie – zarówno uchodźców, jak i tych, którzy pozostali na terenach objętych działaniami zbrojnymi. Fundacja sfinansowała także wakacje na Mazurach dla 200 dzieci z Ukrainy, które znalazły schronienie w różnych ośrodkach w całej Polsce.

Dzień dziecka

Edukacyjny Dzień Dziecka w Hiszpanii

Hiszpańskie dzieci świętują Dia del Nino 15 kwietnia. Wyjątkiem jest Madryt, gdzie tego dnia obchodzone jest święto patrona Madrytu, więc Dzień Dziecka przypada na drugą niedzielę maja.

Celem Dnia Dziecka w Hiszpanii jest przywrócenie praw dzieciom i ich znaczenia w społeczeństwie. Rozpamiętuje się los najbardziej bezbronnych istot na wojnie. Święto najmłodszych ma więc wymiar edukacyjny. Tego dnia przygotowuje się wydarzenia promujące dobro dzieci i przestrzeganie ich praw na świecie.

Ruchomy Dzień Dziecka w USA

W Stanach Zjednoczonych Dzień Dziecka jest hołdem dla najmłodszych i zachętą do spowolnienia tempa życia, wyłączenia technologii i wspólnego spędzenia czasu z uważnością.

Wielebny dr Charles Leonard (pastor uniwersalnego kościoła Odkupiciela w Chelsea w stanie Massachusetts) wyznaczył w 1856 roku Dzień Dziecka w drugą niedzielę czerwca jako dzień chrztu dzieci i nazwał go Rose Day (Dzień Róży, a następnie Dzień Kwiatów). Oświadczył, że ten dzień ma być obchodzony co roku i przy tej okazji chrześcijańskie dzieci mają okazywać swoje przywiązanie do swojej religii, odprawiając nabożeństwo, a ich rodzice i opiekunowie mają obiecać, że wychowają swoje dzieci zgodnie z chrześcijańskimi zasadami.

Potem jeszcze zmieniano kilkakrotnie datę Dnia Dziecka w USA, aż prezydent Bill Clinton ogłosił Narodowy Dzień Dziecka 8 października, a prezydent Bush przesunął datę na pierwszą niedzielę czerwca. Obecnie Dzień Dziecka w USA świętuje się najczęściej w drugą niedzielę czerwca.

Współczesny Dzień Dziecka w Stanach Zjednoczonych zobowiązuje do poprawy przyszłości i wspierania dzieci w USA i na świecie.

Edukacyjny Dzień Dziecka w Hiszpanii

Hiszpańskie dzieci świętują Dia del Nino 15 kwietnia. Wyjątkiem jest Madryt, gdzie tego dnia obchodzone jest święto patrona Madrytu, więc Dzień Dziecka przypada na drugą niedzielę maja.

Celem Dnia Dziecka w Hiszpanii jest przywrócenie praw dzieciom i ich znaczenia w społeczeństwie. Rozpamiętuje się los najbardziej bezbronnych istot na wojnie. Święto najmłodszych ma więc wymiar edukacyjny. Tego dnia przygotowuje się wydarzenia promujące dobro dzieci i przestrzeganie ich praw na świecie.

Ruchomy Dzień Dziecka w USA

W Stanach Zjednoczonych Dzień Dziecka jest hołdem dla najmłodszych i zachętą do spowolnienia tempa życia, wyłączenia technologii i wspólnego spędzenia czasu z uważnością.

Wielebny dr Charles Leonard (pastor uniwersalnego kościoła Odkupiciela w Chelsea w stanie Massachusetts) wyznaczył w 1856 roku Dzień Dziecka w drugą niedzielę czerwca jako dzień chrztu dzieci i nazwał go Rose Day (Dzień Róży, a następnie Dzień Kwiatów). Oświadczył, że ten dzień ma być obchodzony co roku i przy tej okazji chrześcijańskie dzieci mają okazywać swoje przywiązanie do swojej religii, odprawiając nabożeństwo, a ich rodzice i opiekunowie mają obiecać, że wychowają swoje dzieci zgodnie z chrześcijańskimi zasadami.

Potem jeszcze zmieniano kilkakrotnie datę Dnia Dziecka w USA, aż prezydent Bill Clinton ogłosił Narodowy Dzień Dziecka 8 października, a prezydent Bush przesunął datę na pierwszą niedzielę czerwca. Obecnie Dzień Dziecka w USA świętuje się najczęściej w drugą niedzielę czerwca.

Współczesny Dzień Dziecka w Stanach Zjednoczonych zobowiązuje do poprawy przyszłości i wspierania dzieci w USA i na świecie.

W Polsce i innych byłych państwach socjalistycznych Międzynarodowy Dzień Dziecka obchodzony jest od 1950 w dniu 1 czerwca. Po raz pierwszy zorganizowano go w związku z akcją zbierania podpisów pod Apelem sztokholmskim.

Od 1952 stało się świętem stałym. Jego inicjatorem jest organizacja zwana International Union for Protection of Childhood, której celem było zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom z całego świata. Od 1994 tego dnia w Warszawie obraduje Sejm Dzieci i Młodzieży.

Z okazji Dnia Dziecka w szkołach często obchodzony jest dzień sportu; np. poprzez organizowanie rozgrywek międzyklasowych.

Przed II wojną światową z inicjatywy Polskiego Komitetu Opieki nad Dzieckiem od 1929 roku w dniu 22 września obchodzono Święto Dziecka. Tego dnia po mszach w kościołach dzieci udawały się do szkół na uroczyste akademie, a następnie na przygotowane wycieczki i zabawy, w czasie których rozdawano słodycze, zakupione ze środków pozyskanych ze zbiórek publicznych.

Międzynarodowy Dzień Dziecka ustanowiono 20 listopada 1954 roku decyzją Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych jako święto mające na celu upowszechnianie wiedzy o prawach dziecka oraz promowanie działań na rzecz ich pomyślnego rozwoju.

Pierwsze wzmianki o Dniu Dziecka pojawiały się już wcześniej - ponad 100 lat temu. W 1924 roku obradująca w Genewie Liga Narodów przyjęła Deklarację Praw Dziecka, w której podkreślono, że każde dziecko ma prawo do normalnego rozwoju i opieki, a „ludzkość powinna dać dziecku wszystko, co posiada najlepszego”. Jednak Międzynarodowy Dzień Dziecka został ustanowiony dopiero 30 lat później.

Od 1994 roku w Dniu Dziecka w Polsce obraduje Sejm Dzieci i Młodzieży. Obrady polegają na tym, że młodzież zasiada w sali plenarnej Sejmu, podejmowane są uchwały i rezolucje dotyczące spraw młodych ludzi. Za przykładem Polski poszły inne kraje i „dziecięce” parlamenty są także w Wielkiej Brytanii, Portugalii, Francji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *